Το καθημερινό διάβασμα των παιδιών στο σπίτι προκαλεί μια καθημερινή ρουτίνα άγχους για τους περισσότερους γονείς. Πολλές φορές οι ίδιοι αρχίζουν να σκοτίζουν το κεφάλι τους, τι θα έχουν να αντιμετωπίσουν πριν καν σχολάσει το παιδί τους από το σχολείο. Έτσι, πριν καλά ολοκληρωθεί το μεσημεριανό οι περισσότεροι αγχωνόμαστε, τι θα έχει άραγε σήμερα για διάβασμα;
Και να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις! Διαπραγματεύσεις του τύπου, η δασκάλα μας έβαλε πολλά σήμερα, δεν θα τα κάνω, δεν έχω αυτό, αυτό η κυρία το έγραψε για κάποια άλλα παιδιά, θα κάνω μόνο αυτό, μα δεν βρίσκω το φυλλάδιο, μα δεν είναι σε αυτό το τετράδιο που πρέπει να γίνει και άλλα πολλά.
Τι σας θύμισα εε; Θα μπορούσα να γράφω άπειρες δικαιολογίες και προφάσεις που σκαρφίζονται τα παιδιά καθημερινά, προκειμένου να αποφύγουν το διάβασμά τους. Ως εκπαιδευτικός που πραγματοποιεί το καθημερινό διάβασμα παιδιών αρκετό καιρό τώρα, μπορώ να σας καθησυχάσω. Το διάβασμα αν και δύσκολη διαδικασία για τους περισσότερους γονείς, υπάρχουν μερικά κολπάκια που μπορούν να το κάνουν πιο εύκολο.
1. Ορίστε μια σταθερή ώρα καθημερινά για την καθημερινή μελέτη του παιδιού σας. Ιδανική ώρα είναι συνήθως μετά το μεσημεριανό φαγητό. Η ώρα αυτή θα πρέπει να τη συζητήσετε μαζί με το παιδί και αποφασιστεί από κοινού, και εννοείται σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αλλάξει, εκτός σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Και να θυμάστε, αυτό δεν σηκώνει καμία δικαιολογία!
2. Οργανώστε μια φωτεινή, ήσυχη και σταθερή τοποθεσία στο σπίτι σας, με όλα τα απαραίτητα που χρειάζεστε, όπως μολύβια, ξύστρες, ρίγες, γόμες, ξυλομπογιές κ.ά. Το μέρος αυτό και μόνο, θα το ορίσετε μαζί με το παιδί σας για να μελετάτε τα μαθήματα της επόμενης μέρας μαζί. Η τοποθεσία αυτή είναι καλό να βρίσκεται σε μέρος το οποίο δεν μπορεί να σας αποσπάσουν μικρότερα ή μεγαλύτερα αδελφάκια, κατοικίδια, τηλεόραση, παιχνίδια. Θα πρέπει να μεριμνήσετε να απομακρυνθούν οτιδήποτε μπορεί να προκαλέσει τον ξεσηκωμό του παιδιού σας από το διάβασμά του.
3. Αρχίστε από το ημερολόγιο του παιδιού σας. Όλοι οι εκπαιδευτικοί διατηρούν ένα μικρό τετράδιο μέσα στο οποίο καταγράφονται οι καθημερινές υποχρεώσεις των παιδιών για το σπίτι. Στα παιδιά της πρώτης δημοτικού τουλάχιστον για το πρώτο τετράμηνο δίνεται σε έντυπη μορφή από τον ίδιο εκπαιδευτικό (τα παιδιά δεν είναι σε θέση να γράψουν ή να διαβάσουν) μέσα στον φάκελο επικοινωνίας που ορίζει η εκπαιδευτικός. Οργανώστε την ύλη, ανά ενότητα!
4. Αρχίστε από το μάθημα ή τις εργασίες που δυσκολεύουν το παιδί σας. Αυτό θα το ορίσετε εσείς με την πάροδο του χρόνου. Αν για παράδειγμα δυσκολεύεστε στα μαθηματικά, αρχίστε με αυτά.
5. Κάντε το μάθημα των παιδιών σας πιο ελκυστικό. Προσαρμόστε τεχνολογία, υπάρχουν χιλιάδες λογισμικά που προσφέρονται και είναι δωρεάν μάλιστα. Θα βρείτε ακόμη και στις ενότητες του Υπουργείου Παιδείας, προτεινόμενα εφαρμογίδια σχεδόν για όλα τα μαθήματα. Στα μαθήματα όπως θρησκευτικά, Γεωγραφία, ιστορία ψάξτε μαζί με το παιδί σας, τοποθεσίες, χάρτες, πρόσωπα, βίντεο, εικόνες, διδάξετε στο εποικοδομητικό ψάξιμο, να θυμάστε εσείς είστε ο δάσκαλος του παιδιού σας, είστε ο μέντορας του.
6. Αναζητήστε εποπτικό υλικό. Σε αυτό μπορεί να σας καθοδηγήσει και ο/η εκπαιδευτικός του σχολείου. Αν όχι; μπορείτε να βρείτε στα μεγάλα βιβλιοπωλεία. Ρωτήστε για βοηθήματα γλώσσας και μαθηματικών, κάρτες, εικόνες, χάρτες, κύβοι diennes, κλασματικές ράβδοι, ζυγαριές, υπολογιστικές, πίνακες προπαίδειας, πλέγματα αριθμών, πλέγματα γραφής, τετράδια γραφής, μαγνητικά γράμματα, πίνακας και γενικά ότι μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας, απλώς προμηθευτείτε το!
7. Επιβραβεύστε θετικά. Τονίζω μόνο θετικά! Φτιάξτε ένα πίνακα επιβράβευσης και εξηγήστε στο παιδί σας πως λειτουργεί. Συζητήστε το είδος της επιβράβευσης (μερικές ιδέες – αυτοκόλλητα, βόλτα σε πάρκο, επίσκεψη σε φίλο, αγαπημένη δραστηριότητα, ένα μικρό δώρο). Τις αρνητικές συμπεριφορές συζητήστε τες μαζί με το παιδί σας, όταν και εφόσον ηρεμήσει ή ακόμα και όταν ολοκληρωθεί το διάβασμα. Σε καμία περίπτωση δεν συζητάμε κατά την διάρκεια της σχολικής μελέτης. Αυτό είναι μια από τις αιτίες που σας τρώει χρόνο στην καθημερινή ρουτίνα σας. Σε καμία περίπτωση δεν εφαρμόζουμε αρνητική επιβράβευση στο πίνακα (όπως κόκκινες, πράσινες, θυμωμένες φατσούλες).
8. Ορίστε μικρά και συχνά διαλείμματα. Μικρά και σύντομα διαλείμματα που θα ορίζονται από εσάς για να δίνονται ως ελεγχόμενο διάλειμμα (5΄ -10΄ λεπτά) αποτελούν ισχυρό κίνητρο συγκέντρωσης την ώρα της μελέτης για τα παιδιά, τα βοηθούν να χαλαρώσουν και να ανασυγκροτήσουν την σκέψη τους.
Αν εφαρμόσετε όλα τα παραπάνω και παρόλα αυτά δεν υπάρχει καμία αλλαγή στον χρόνο και ρυθμό της καθημερινής μελέτης, αναζητείστε βοήθεια από κάποιον ειδικό. Μπορεί πίσω από όλα αυτά να κρύβονται άλλες αιτίες όπως μαθησιακές δυσκολίες, συναισθηματική φόρτιση, αναπτυξιακή καθυστέρηση, νοητική υστέρηση δυσπραξία κ.ά..
Όμως, να θυμάστε, όλο αυτό χρειάζεται να διαθέσετε χρόνο, υπομονή, σταθερότητα, ρουτίνα εεε; Οκ και μερικά χάπια. Αν παρόλα αυτά η κατάσταση μένει ως έχει αναζητήστε βοήθεια από δάσκαλο ή ακόμα καλύτερα από ειδικό παιδαγωγό.