Messy Play: Τι και αν η μάθηση λερώνει;

by Tseriou 115

Το messy play αποτελεί το είδος παιχνιδιού κατά το οποίο τα παιδιά χρησιμοποιούν το σύνολο των αισθήσεών τους για να εξερευνήσουν, να ανακαλύψουν και να διασκεδάσουν. 

Κατά τη διάρκειά του μπορούν να λερωθούν χωρίς αγωνία για το τι θα πει η δασκάλα ή ο γονιός για τα λερωμένα ρούχα και, βέβαια, δεν έχει ηλικία καθώς ο καλύτερος τρόπος κατανόησης και μάθησης είναι μέσα από τις αισθήσεις και τον πειραματισμό. Ακριβώς όπως συνέβαινε παλαιότερα δηλαδή, όταν περνούσαμε περισσότερο χρόνο στη φύση και πειραματιζόμασταν με τα υλικά που βρίσκαμε εκεί εύκαιρα.

Ποια η αξία και η σημασία του;

Τα προτερήματα του αισθητηριακού παιχνιδιού αφορούν πολλούς τομείς ανάπτυξης των παιδιών όπως τη σωματική, τη μαθηματική, την ψυχολογική και την κοινωνική εξέλιξη, τη γνώση και την κατανόηση του περιβάλλοντος, την επικοινωνία αλλά και τη δημιουργικότητα. Τα παιδιά αισθάνονται, μυρίζουν, αγγίζουν, εξερευνούν κι ανακαλύπτουν ελεύθερα  ενισχύοντας παράλληλα την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους ενώ διασκεδάζουν. Θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως αποτελεί μια βασική ανάγκη τους καθώς η έμφυτη περιέργεια να γνωρίσουν τον εαυτό και το περιβάλλον τους βρίσκει έδαφος και πολλαπλές απαντήσεις μέσα από το messy play.

Ένα παράδειγμα από το Νηπιαγωγείο

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου επεξεργάζονται τα χρώματα και επιδεικνύουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις αναμείξεις τους. Ο καλύτερος τρόπος να ανακαλύψουν, να παρατηρήσουν και να πειραματιστούν με το θέμα που τους απασχολεί αποδείχθηκε πως ήταν η «Ημέρα των Χρωμάτων» κατά την οποία το messy play είχε κυρίαρχο ρόλο. Τα υλικά που χρειάστηκαν ήταν τέμπερες, αφρός και χαρτί του μέτρου για να αποτυπώσουν τις δημιουργίες τους. Τα χέρια και τα πόδια βουτήχτηκαν στις μπογιές και οι αναμείξεις των χρωμάτων πλημμύρισαν την τάξη! Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να πειραματιστούν, να παρατηρήσουν, να νοιώσουν και να διασκεδάσουν αγγίζοντας, βουτώντας και πιτσιλώντας με χρώματα το χαρτί. Κανείς δε χρειάστηκε να τους αναφέρει πως το «κίτρινο και το μπλε μάς δίνουν πράσινο» καθώς οι αναμείξεις πήραν μορφή και νόημα μπροστά τους. Η εκπαιδευτικός δε χρειάστηκε να απαντήσει παρά μόνον σε ερωτήσεις όπως «κυρία, πειράζει αν λερωθώ;» στις οποίες η απάντηση ήταν, φυσικά, «όχι!» – και αυτό διότι οποιαδήποτε άλλη απορία των μαθητών απαντήθηκε μέσα από τις ίδιες τους τις αισθήσεις. Και πράγματι, δεν πειράζει που γέμισαν με χρώματα, (το νερό και το σαπούνι είναι φίλοι μας) αρκεί που άφησαν τον εαυτό τους ελεύθερο, το απόλαυσαν και διασκέδασαν!

Τι υλικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε;

Η μαγεία του messy play είναι πως δεν υπάρχουν «οδηγίες» και «συνταγές» γι’ αυτό και τα υλικά που έχουμε στο σπίτι, στο σχολείο ή στο φυσικό μας περιβάλλον και εγείρουν το ενδιαφέρον και την περιέργειά μας είναι τα κατάλληλα. Ενδεικτικά αναφέρουμε: νερό, άμμος, πέτρες, λάσπη, χώμα, τέμπερες, αφρός, πηλός, ζυμάρι αλλά και βρώσιμα υλικά (κατάλληλα κυρίως για τις μικρές ηλικίες), όπως δημητριακά, όσπρια, ζυμαρικά και ρύζι. Μια ακόμη συμβουλή είναι να φορέσετε τα παλιά σας ρούχα καθώς το να λερωθείτε αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πειραματισμού, της εξερεύνησης και της ανακάλυψης!

Messy play στο σπίτι και το σχολείο

Διαπιστώνουμε πως το αισθητηριακό παιχνίδι δεν αποτελεί απλά μια «νέα τάση» ή μία «μόδα» σήμερα αλλά διαχρονική ανάγκη των παιδιών με πολλαπλά οφέλη για την ανάπτυξη και την εξέλιξή τους. Μπορεί να πραγματοποιηθεί τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι και τα παιδιά είναι σίγουρο ότι θα το απολαύσουν και θα το διασκεδάσουν πολύ. Εξάλλου, ποιος δεν θα ήθελε να μάθει και να ανακαλύψει μέσα από τον πειραματισμό, την ελευθερία και το παιχνίδι με όλες του τις αισθήσεις;

Γράφει η  Μικαέλα Μπακιρτζή – Νηπιαγωγός

Πηγή: talcmag.gr

 

You may also like