Πότε μια δραστηριότητα χαρακτηρίζεται ως μοντεσσοριανή;

by Tseriou 115

Αφού έχουμε πει σε παλαιότερο άρθρο τι είναι η μέθοδος montessori, ήρθε η στιγμή να μιλήσουμε για ένα σημαντικό στάδιο εφαρμογής της. Ο καλύτερος τρόπος να ξεκινήσουμε την μέθοδο montessori στο σπίτι μας και στο παιδί μας, είναι μέσα από τις δραστηριότητες.

Πως θα ξέρουμε όμως αν μια δραστηριότητα που είδαμε ή που σκεφτόμαστε για το παιδί μας είναι πραγματικά μοντεσσοριανή; 

Οργάνωση
Συνήθως μια μοντεσσοριανή δραστηριότητα, θα την δούμε να βρίσκεται μέσα σε έναν δίσκο ή ένα καλάθι (αν έχει πολλά αντικείμενα και στάδια). Μέσα θα βρίσκονται μόνο τα υλικά, που χρησιμεύουν στο να έρθει η δραστηριότητα εις πέρας.

Ολοκλήρωση
Μια δραστηριότητα όπως αυτή που θέλουμε να υπάρχει, πρέπει να είναι ολοκληρωμένη, δηλαδή να μην λείπει κανένα κομμάτι που μπορεί να την κάνει να μην φτάσει στο τέλος της ή να μην φτάσει ικανοποιητικά στο τέλος της. Για παράδειγμα, δεν μπορούμε να εμφανίσουμε παζλ που λείπουν κομμάτια! 

Φυσικά υλικά
Η μέθοδος montessori, εστιάζει στον κανόνα “τα παιδιά να μαθαίνουν μέσα από τις δραστηριότητες τους“. Επίσης, καλεί τα παιδιά να έρχονται κοντά με την φύση, χρησιμοποιώντας για αρχή όσο γίνεται ποιο φυσικά υλικά στις δραστηριότητές τους, όπως για παράδειγμα οι δίσκοι να είναι ξύλινοι και όχι πολύχρωμοι πλαστικοί.
Τα παιδιά εξερευνούν και μαθαίνουν με όλες τους τις αισθήσεις. Αυτό σημαίνει πως πολύ πιθανό, κάποια από τα υλικά που θα υπάρχουν στις δραστηριότητες, να τα “δοκιμάσουν”. Θα ήμασταν και σαν γονείς ποιο ήσυχοι αν τα υλικά αυτά προέρχονται από κάτι φυσικό και όχι χημικό, και είναι ασφαλή. 

Ένας σκοπός
Όλες οι μοντεσσοριανές δραστηριότητες, έχουν έναν μόνο σκοπό. Για παράδειγμα, δραστηριότητες που απαιτούν από το παιδί να δέσει τα κορδόνια σε παπούτσια, εστιάζουν μόνο σε μια ικανότητα! Αυτό φυσικά διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα, αφού αν πάρουμε ένα πλαστικό παιχνίδι, θα δούμε πως προωθεί το παιδί να μάθει τα σχήματα, τα χρώματα, να βάλει μπαλίτσες σε ένα κουτί και εκείνο να κάνει ήχους και να βγάζει διάφορα φωτάκια. Δηλαδή με την μια, στοχεύει σε πολλές ικανότητες, για τις οποίες μπορεί το παιδί να μην είναι έτοιμο. Θα ενθουσιαστεί, θα παίξει, αλλά δεν θα προσκομίσει τίποτα ωφέλιμο.

Στάδια
Πολλές μοντεσσοριανές δραστηριότητες, έχουν αρχή, μέση και τέλος. Αυτός είναι και ο λόγος οργάνωσής τους σε δίσκους ή καλάθια. Το παιδί θα πρέπει να πάρει την δραστηριότητα που θα επιλέξει από το ράφι και να την τοποθετήσει σε ένα χαμηλό τραπεζάκι ή στο χαλί, να ασχοληθεί μαζί της, και τέλος αφού την “αποσυναρμολογήσει”, να την επιστρέψει στο ράφι. Αυτό χαρακτηρίζεται ως “κύκλος της δραστηριότητας” ή work cycle, και μπορεί να μην συμβαίνει από τις πρώτες φορές. Σιγά σιγά όμως το παιδί θα μάθει να το ακολουθεί.

Επανάληψη
Τα παιδιά για να μάθουν μέσα από την δραστηριότητά τους, θα πρέπει αυτή να επαναληφθεί αρκετές φορές. Ως επανάληψη όμως δεν αναφέρομαι στο να κάνουν τη ίδια ακριβώς χρήση των υλικών ξανά και ξανά. Μπορούμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να εξασκηθεί σε αυτό που ήδη έμαθε να κάνει, προσθέτοντας κάποιες έξτρα “κινήσεις”, ή παίζοντας. Στην πραγματικότητα, οι έξτρα κινήσεις και το παιχνίδι είναι επαναλήψεις υψηλότερου επιπέδου, κάτι που εννοείτε επιθυμούμε! Σε αυτήν την περίπτωση, το παιδί κατανοεί ακόμα καλύτερα τα υλικά του και εξοικειώνεται περισσότερο με αυτά.

Επιλογή
Ένα παιδί που ακολουθεί την μέθοδο montessori, επιλέγει ελεύθερα με τι θα ασχοληθεί. Εμείς ως γονείς το έχουμε ήδη παρατηρήσει και γνωρίζουμε ποιες είναι οι ανάγκες του για αυτή την περίοδο, άρα στήνουμε όλο το περιβάλλον του με τέτοιες δραστηριότητες, που θα το βοηθήσουμε να εξασκηθεί καλύτερα

Πηγή: mamakaipaidi.com

You may also like